توسعه دولت الکترونیک در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری
سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور بنا به وظایف قانونی خود، در حوزه‌های مختلفی از قبیل حفاظت و صیانت از اراضی ملی و منابع طبیعی، تثبیت مالکیت دولت بر اراضی ملی و استعدادیابی و بهره‌برداری اصولی از منابع طبیعی مشغول به خدمت‌رسانی می‌باشد. هماهنگی بیشتر بین بخش‌هاي مختلف نظام اداری، بستری مناسب براي حل مشکلات مردم و حسن اجرای امور فراهم می‌آورد. یکی از مشکلات موجود در روند اداری کشور، رویکرد سنتی و سطح پایین فناوری مورد استفاده است. در سال‌های اخیر با رشد فناوری‌های نوین و توسعه سامانه‌های تحت وب راه حل جدیدی برای حفاظت و صیانت از عرصه‌های منابع طبیعی ایجاد شده است که سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در جهت دستیابی به اهداف بالادستی و در راستای توسعه دولت الکترونیک در کشور، با طراحی یک نقشه راه از سال 1396 شروع به مطالعه، اصلاح فرایندها، طراحی و پیاده سازی سامانه‌های تخصصی نموده است. از نتایج ایجاد این اقدامات می‌توان به این امر اشاره نمو.د که این سازمان به عنوان اولین و تنها دستگاه زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در موعد مقرر متصل گردید. تسهیل و افزایش کیفیت ارائه خدمات به کاربران و شهروندان، ایجاد بستر مناسب در راستای یکپارچگی و هم‌افزایی دستگاه‌های دولتی، کاهش سطح آسیب‌پذیری و ارتقا امنیت اطلاعات و همچنین امکان استفاده از فناوری‌های نوین، از دیگر دستاوردهای سازمان در اجرای این طرح بوده است.
دفتر فناری اطلاعات، ارتباطات وتحول اداری به عنوان متولی توسعه دولت الکترونیک در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، فهرست آخرین سامانه‌های تخصصی را به شرح ذیل معرفی می‌نماید:

سامانه‌های پیاده سازی شده در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری
1. سامانه جامع حفاظت و امور اراضی(سبا) (در فاز توسعه-پشتیبانی) (جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید)
اهداف:
1. ثبت اطلاعات اراضی ملی و دولتی به صورت یکپارچه، 2. حذف بایگانی فیزیکی جهت جلوگیری از تخریب اسناد ملی و دولتی، 3. ایجاد وحدت رویه، افزایش دقت، صحت و سرعت در فرایند پاسخگویی به استعلامات 4. انجام تکالیف قانونی محوله (بند ث ماده 67 قانون پنج ساله ششم توسعه)

خدمات تحت پوشش:
پاسخ به استعلامات در اراضی ملی، مدیریت اراضی ملی، ثبت اطلاعات کاداستر اراضی ملی

دستاوردها:
1. تبادل بیش از 400,000 استعلام به صورت کاملا الکترونیکی با دستگاه‌های مستعلم، 2. کاهش مدت زمان پاسخگویی، 3. افزایش نظارت و جلوگیری از اشتباهات کاربران به صورت سیستمی، 4. برقراری ارتباط با سامانه‌های سازمان‌های متقاضی و پنجره واحد مدیریت زمین از طریق گذرگاه خدمات دولت (GSB)، 5. ثبت دقیق اطلاعات و نقشه‌های اراضی ملی

2. سامانه مدیریت بهره برداری و حمل چوب آلات (در فاز توسعه- پشتیبانی)(جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید)
اهداف:
1. نظارت بر زنجیره تولید، حمل و توزیع چوب‌آلات در کشور، 2. جلوگیری از جعل و مخدوش نمودن پروانه های صادر شده، 3. مبارزه سیستمی با قاچاق چوب‌آلات در کشور، 4. ارتباط با سامانه‌های حوزه تجارت، 5. تسهیل شناسایی محمولات چوب قاچاق توسط نیروهای یگان حفاظت  

خدمات تحت پوشش:
1. صدور پروانه‌های قطع، 2. حمل چوب‌آلات و زغال، 3. ثبت پرونده‌های کشفیات

دستاوردها:
1. صدور بیش از 230 هزار پروانه حمل چوب در سال 1401 از طریق سامانه چوب، 2. صدور بیش از 850 مجوز قطع در سال 1401 از طریق سامانه چوب، 3. صدور تقریباً 10،000 پروانه حمل زغال طی یکسال از طریق سامانه چوب

3. سامانه مدیریت ناوگان یگان (در فاز پشتیبانی)
اهداف:
1. لزوم برنامه‌ریزی هدفمند گشت و مراقبت‌های یگان حفاظت سازمان، 2. عدم نظارت بر نیروهای تحت امر در ماموریت‌های محوله، 3. عدم نظارت بر نیروهای تحت امر در ماموریت‌های محوله، 4. عدم امکان نظارت بر شرکت‌های گشت و مراقبت خصوصی

خدمات تحت پوشش:
رصد و پایش نیروهای تحت امر یگان حفاظت در ماموریت‌های محوله

دستاوردها:
۱. نصب بیش از 1000 ردیاب بر روی خودروهای یگان حفاظت، 2. نظارت بر شرکت‌های گشت و مراقبت خصوصی، 3. کاهش زمان اعزام نیروهای حفاظتی در زمان بروز حوادث

4. سامانه 139 (فاز توسعه-پشتیبانی)
اهداف:
1. ارتقا کیفیت و اثربخشی فعالیت‌های یگان حفاظت سازمان، 2. استفاده از ظرفیت گزارش‌های مردمی در امر حفاظت از منابع طبیعی، 3. پایش روند رسیدگی به تخلفات شناسایی شده 4. صرفه‌جویی هزینه‌های عملیاتی و مدیریت بهینه زمان

خدمات تحت پوشش:
1. دریافت گزارش‌های مردمی، 2. بررسی و ثبت نتایج گزارشات تا حصول نتیجه

دستاوردها:
1. پاسخگویی به بیش از 4۱ هزار تماس مردمی، 2. ارجاع بیش از ۶,۱۰۰ گزارش به یگان های شهرستان، 3. تشکیل بیش از ۱۰۰۰ پرونده برای متخلفین، 4. اطلاع از بیش از 100 مورد حوادث در عرصه‌های منابع طبیعی

5. سامانه مدیریت منابع طبیعی ایران (سمطا) (فاز توسعه-پشتیبانی)
اهداف:
1. عدم وجود تجمیع  اطلاعات قابل اطمینان در خصوص طرح‌ها و قراردادهای منابع طبیعی، 2. وجود مخاطرات، تهدیدها و نبود دسترسی لازم در بایگانی فیزیکی، 3. نیاز به سنجش اصالت گواهی های صادر شده، 4. نیاز به ساختار و فرآیندهای یکپارچه و نظارت بر حسن اجرای دستورالعمل‌های ابلاغی، 5. شفاف سازی منابع مالی و درآمدی در قراردادهای منابع طبیعی، 6. دسترسی آنی به اطلاعات به روزرسانی شده در قالب‌های مختلف

خدمات تحت پوشش:
1. ارائه خدمات قرارداد بهره برداری و صدور گواهی برداشت و حمل گیاهان دارویی، 2. صدور و تمدید پروانه چرا، 3. ثبت الکترونیک قرارداد احاله مدیریت اراضی ملی (ماده 3)، بانک اطلاعات توصیفی و مکانی منابع طبیعی و ... در قالب خدمات الکترونیک

دستاوردها:
1. ایجاد بستر ثبت اطلاعات مکانی و توصیفی یکپارچه بهره برداری از منابع طبیعی کشور، 2. صدور تمام الکترونیکی گواهی برداشت و گواهی حمل گیاهان دارویی مرتعی و جنگلی،  3. شفاف سازی درآمد قراردادهای بهره برداری از منابع طبیعی، 4. تسهیل نظارت بر قرارداد و پیگیری مطالبات سازمان از متقاضیان، 5. ایجاد بستر ثبت اطلاعات مکانی و توصیفی یکپارچه ثبت وقایع و بالایای طبیعی

6. سامانه اطلاعات مکانی سازمان طبیعی (پیاده سازی)
خدمات تحت پوشش:
ثبت اطلاعات نقشه‌های سازمان منابع طبیعی

دستاوردها:
1. ایجاد بستر یکپارچه برای دسترسی سامانه‌های مختلف سازمان به لایه‌های نقشه، 2. ایجاد ارتباط با پنجره واحد مدیریت زمین، 3. مدیریت لایه‌های مختلف مکانی

7. سامانه جامع امور حقوقی (فاز طراحی- پیاده‌سازی)
اهداف:
1. عدم وجود اطلاعات مدون در خصوص اطلاعات پرونده‌های قضایی سازمان، 2. تاخیر در رسیدگی به وضعیت پرونده‌ها، 3. عدم امکان نظارت بر دعاوی مطروحه و وجود امکان تخلفات، 4. وجود بایگانی فیزیکی امکان مفقودی و از بین رفتن پرونده‌ها، 5. عدم امکان جستجو و زمان بر بودن دسترسی به اطلاعات

خدمات تحت پوشش:
پوشش پرونده‌های دعاوی حقوقی، کیفری و دیوان عدالت اداری مرتبط با سازمان

8. سامانه جامع امور قراردادها (فاز طراحی- پیاده‌سازی)
اهداف:
1. ایجاد وحدت رویه در برگزاری مناقصات، عقد قراردادها و پیمان‌رسیدگی، 2. امکان نظارت مطلوب بر هزینه‌کرد اعتبارات و مدیریت طرح‌ها و پروژه‌ها، 3. سهولت اتصال به سایر سامانه‌ها، 4. سهولت امکان تهیه انواع گزارش‌های مدیریتی در سطوح مختلف

خدمات تحت پوشش: فرایند برگزاری مناقصه، عقد قرارداد و پیمان رسیدگی

9. سامانه نهضت مردمی کاشت یک میلیارد درخت (ساتک)
اهداف:
1. ایجاد بستر نظارت بر تولید و کاشت نهال، 2. نظارت بر مدیریت نهالستان، 3. پایش و ارزیابی عرصه‌های کاشت درخت، 4. استفاده از ظرفیت مردمی در طرح نهضت ملی کاشت یک میلیارد درخت

خدمات تحت پوشش:
ثبت اطلاعات طرح نهضت مردمی کاشت یک میلیارد درخت


 

سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در یک نگاه
  • سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به عنوان یک سازمان مستقل حاکمیتی، اجرایی و در جایگاه تشکیلات یکی از معاونت‌های وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت حفظ، احیاء، توسعه و بهره‌برداری اصولی و پایدار از منابع‌طبیعی تجدیدشونده کشور را بر عهده دارد. اعمال حاکمیت و مدیریت بر اراضی منابع‌طبیعی کشور که از آن به عنوان اراضی ملی و انفال هم یاد می‌شود، مأموریت خطیر و بی‌نظیر این سازمان است.

    هدف سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری کشور، حفظ و حمایت، احیاء، توسعه و بهره‌برداری اصولی از جنگل‌ها، مراتع، اراضی جنگلی، بیشه‌های طبیعی، اراضی مستحدثه ساحلی، حفاظت‌ و حمایت از آب و خاک کشور از طریق مدیریت علمی بر حوزه‌های آبخیز و رعایت اصول توسعه پایدار می‌باشد.

ورود


تماس با ما
  • ستاد مرکزی:
    تهران - بلوار ارتش - بعد از مینی سیتی - کدپستی 1955756113
    تلفن: 4-02122446540 و 02122488530 و 02122446503
    دورنگار: 02122488556
    ملاقات مردمی: 02122488476
    پاسخگویی به شکایات: تلفن 02123563478 و فاکس: 02122488557
    آدرس تارنما: www.frw.ir
    صندوق پستی: info@frw.ir


    ساختمان شماره 2 (ستاد چالوس):
    چالوس - میدان معلم(مخابرات) - کدپستی ۴۶۶۱۹۵۳۵۳۷
    تلفن: 01152226521
    دورنگار: 01152249696

there is a pic here